cică acumulare de experienţă...

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

cică acumulare de experienţă...

Mesaj  delta la data de Joi Iun 10, 2010 6:53 pm

Cică programul de "cercetare" a unor tineri olandezi constă în holbarea la ţâţele de vaci trase de sibience şi shoping... laugh

Duminica 13 iunie a.c., la ora 11.00, un grup de studenti ai Universitatii din Wageningen (Olanda) viziteaza Targul Taranului/Earth Market, organizat de Slow Food Bucuresi Valahia Gusturilor, pentru interviuri cu producatorii de produse traditionale care participa de aproape 3 ani la proiectul Targul Taranului. Sub numele de "Changing cheese chain? A Rapid Rural Appraisal (RRA) to look at changes in the cheese production", parte a unei calatorii de studii organizate in zona Sibiu, aceasta a avut ca scop studierea lantului de productie a branzei si efectul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana asupra acestuia.

Programul de cercetare al studentilor din Olanda, desfasurat in perioada 7 iunie – 13 iunie a.c. a inclus o intalnire cu mediul academic de la Universitatea din Sibiu si un program de cercetare in zona Sibiu cuprinzand vizite la fermele mici si mari de ovine, vizitarea turmelor la pasunat, observarea mulsului, procesul de fabricatie traditional al branzei, vizite in piete locale, supermaket-uri. Pe parcursul vizitei de studii au fost organizate interviuri cu fermierii, micii producatori, organizatii care promoveaza turismul local, filmari si fotografieri.

Cei 18 studenti urmeaza cursul de 2 ani de Master in Dezvoltare Rurala si Inovare, in perioada 2009-2011 la Universitatea Wageningen din Olanda si provin din Europa (Olanda, Germania), Africa (Africa de Sud, Zimbabwe, Tanzania, Etiopia, Eritrea), America de Sud (Columbia, Bolivia), Canada si Indonezia.

Gazdele grupului de studenti sunt Asociatia Grupul de Initiativa Radu Anton Roman si Convivium Slow Food Valahia Gusturilor sunt cei 2 organizatori locali ai Earth Market Bucuresti si Centrul de informare Slow Food Bucuresti-Valahia Gusturilor, la ARK Bursa Marfurilor (Calea Rahovei 196 A colt cu str. Uranus, sector 5).

Grupul de Initiativa Radu Anton Roman este o asociatie constituita pentru a contribui la promovarea valorilor culturale traditionale din Romania. Principalul sau proiect, inceput in 2007, este Targul Taranului.

Slow Food este o organizatie non-profit, eco-gastronomica, care a fost fondata in 1989 pentru a contracara modul de viata modern (fast food si fast life), disparitia bucatelor locale traditionale si stimularea interesului oamenilor pentru hrana, provenienta ei, gustul acesteia, si felul in care alegerile noastre privind hrana afecteaza comunitatea si viitorul oamenilor.

Targul Taranului: [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Earth Market Network: [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]


Contact Asociatia Grupul de Initiativa Radu Anton Roman:
Tiberiu Cazacioc, Coordonator promovare
E-mail: [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Tel: +4021-3123835
Celular: +40742 111 119
Skype: cazactib
Y!messenger: mediaspin
Web: [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Contact Universitatea din Wageningen:
Ms Adele Arendse
MSc - Development & Rural Innovation (formerly MAKS) Wageningen University Wageningen, Netherlands
Mobile: +31 (0) 649215300
Email: [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Skype: aaturaco
Web: [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

_________________
asta este poza mea blondă, cu bucle
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
și totuși te uiți la roșcata mea? Ieși afară, javră ordinară!  [Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]

delta
asta e poza mea brunetă, fără bucle, fardată... (în semnătură este poza mea blondă, cu bucle)
asta e poza mea brunetă, fără bucle, fardată... (în semnătură este poza mea blondă, cu bucle)

Mesaje : 19765
Data de inscriere : 03/02/2010

http://neimportant.forumgratuit.ro

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  lolo la data de Vin Iun 11, 2010 11:59 am

delta a scris:Cică programul de "cercetare" a unor tineri olandezi constă în holbarea la ţâţele de vaci trase de sibience şi shoping... laugh
Vacile alea erau oiţe în toată regula lol!
Oricum, cel mai tare îmi place textul legat de promovarea mâncărurilor tradiţionale româneşti.
Extrem de amuzant mi se pare apariţia acelui ''huo'' fast-foodurilor, în condiţiile în care legumele din supa/ciorba românească sunt înecate în grăsime, că doar ''găina grasă face supa gustoasă'' iar, ceafa de proc este la mare preţ veselie
avatar
lolo
s-a obișnuit
s-a obișnuit

Mesaje : 1000
Data de inscriere : 04/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  delta la data de Sam Iul 09, 2011 11:01 am

Live,
pe irealitatea celui cu râs șobolaniu s-a trezit o clonă să-ți dea clasă în materie de itemuri și obiective pedelimbiste pe modelul lui d_d... veselie
Megara a scris:Of of, prinzi cam greu.
De unde ai dedus tu că cele 15 min sunt luate din timpul de predare?

Megara dixit: Crezi că în cele 2 acultări semestriale elevul este trecut prin toată materia astfel încât să se vadă că a învăţat tot timpul? Îţi spun că nu pentru că nu este suficient timp.

Vorbeam de ascultări. Hai să vedem pe calcule.

Un an scolar are 35 sau 36 de săptămâni, depinde cum se stabileşte. Să considerăm că are 36 săptămâni, asta însemnând 18 săptămâni pe semestru.
La o materie cu o oră pe săptămână avem 18 ore semestrial.
Ora are 50 min din care, cu aproximaţie, jumătate este folosită pentru predare şi jumătate pentru verificarea cunoştinţelor.
În cele 18 ore semestrial, un dascăl are 450 min pentru verificarea cunoştinţelor elevilor.
La o clasă de 30 elevi, rezultă că semestrial fiecărui elev îi revin 15 min de verificare a cunoştinţelor prin ascultare individuală la clasă. Precizez că 15 min sunt semestrial pentru obţinerea a două note.

Ţi se pare că cele 15 min semestriale pe care elevul le stă faţă în faţă cu profesorul sunt sunt suficiente pentru ca acesta să fie trecut prin toată materia? Îţi spun eu că nu.
Precizez că am făcut calculele cu maximă generozitate. În realitate timpul este mult mai mic.

Dacă s-ar da un test de 15 min în fiecare oră, automat fiecare elev este testat (în scris) timp de 15 min pe ora. Asta înseamnă că semestrial fiecare elev este testat în scris timp de 270 min.
După test, la fiecare oră rămân 10 min pentru testare îndividuală ceea ce înseamnă că mai pot fi testaţi individual 2 elevi. Adică toţi elevi clasei pot trece o dată pe semestru şi prin teststare individuală.

Aşa cum spuneam, testarea la fiecare oră ar arăta adevărata valoare a elevului însă munca depusă de profesor este imensă.


( [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] )

_________________
asta este poza mea blondă, cu bucle
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
și totuși te uiți la roșcata mea? Ieși afară, javră ordinară!  [Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]

delta
asta e poza mea brunetă, fără bucle, fardată... (în semnătură este poza mea blondă, cu bucle)
asta e poza mea brunetă, fără bucle, fardată... (în semnătură este poza mea blondă, cu bucle)

Mesaje : 19765
Data de inscriere : 03/02/2010

http://neimportant.forumgratuit.ro

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  (Still a)Live la data de Sam Iul 09, 2011 11:12 am

delta a scris:Live,
pe irealitatea celui cu râs șobolaniu s-a trezit o clonă să-ți dea clasă în materie de itemuri și obiective pedelimbiste pe modelul lui d_d... veselie
Megara a scris:Of of, prinzi cam greu.
De unde ai dedus tu că cele 15 min sunt luate din timpul de predare?

Megara dixit: Crezi că în cele 2 acultări semestriale elevul este trecut prin toată materia astfel încât să se vadă că a învăţat tot timpul? Îţi spun că nu pentru că nu este suficient timp.

Vorbeam de ascultări. Hai să vedem pe calcule.

Un an scolar are 35 sau 36 de săptămâni, depinde cum se stabileşte. Să considerăm că are 36 săptămâni, asta însemnând 18 săptămâni pe semestru.
La o materie cu o oră pe săptămână avem 18 ore semestrial.
Ora are 50 min din care, cu aproximaţie, jumătate este folosită pentru predare şi jumătate pentru verificarea cunoştinţelor.
În cele 18 ore semestrial, un dascăl are 450 min pentru verificarea cunoştinţelor elevilor.
La o clasă de 30 elevi, rezultă că semestrial fiecărui elev îi revin 15 min de verificare a cunoştinţelor prin ascultare individuală la clasă. Precizez că 15 min sunt semestrial pentru obţinerea a două note.

Ţi se pare că cele 15 min semestriale pe care elevul le stă faţă în faţă cu profesorul sunt sunt suficiente pentru ca acesta să fie trecut prin toată materia? Îţi spun eu că nu.
Precizez că am făcut calculele cu maximă generozitate. În realitate timpul este mult mai mic.

Dacă s-ar da un test de 15 min în fiecare oră, automat fiecare elev este testat (în scris) timp de 15 min pe ora. Asta înseamnă că semestrial fiecare elev este testat în scris timp de 270 min.
După test, la fiecare oră rămân 10 min pentru testare îndividuală ceea ce înseamnă că mai pot fi testaţi individual 2 elevi. Adică toţi elevi clasei pot trece o dată pe semestru şi prin teststare individuală.

Aşa cum spuneam, testarea la fiecare oră ar arăta adevărata valoare a elevului însă munca depusă de profesor este imensă.


( [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] )
Şi io ce să fac? Să-i verific calculele? suspicios
avatar
(Still a)Live
se gândește cât o fi costând timpul petrecut pe forumuri
se gândește cât o fi costând timpul petrecut pe forumuri

Mesaje : 3270
Data de inscriere : 29/10/2010
Varsta : 43
Localizare : SulfCity

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  (Still a)Live la data de Sam Iul 09, 2011 11:20 am

Am zis să vin şi io cu un...număr. Mai mic: 5.
avatar
(Still a)Live
se gândește cât o fi costând timpul petrecut pe forumuri
se gândește cât o fi costând timpul petrecut pe forumuri

Mesaje : 3270
Data de inscriere : 29/10/2010
Varsta : 43
Localizare : SulfCity

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  delta la data de Sam Iul 09, 2011 11:23 am

(Still a)Live a scris:Am zis să vin şi io cu un...număr. Mai mic: 5.
Fac pariu că nu poți da teste de 5 minute în fiecare oră. Very Happy

_________________
asta este poza mea blondă, cu bucle
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
și totuși te uiți la roșcata mea? Ieși afară, javră ordinară!  [Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]

delta
asta e poza mea brunetă, fără bucle, fardată... (în semnătură este poza mea blondă, cu bucle)
asta e poza mea brunetă, fără bucle, fardată... (în semnătură este poza mea blondă, cu bucle)

Mesaje : 19765
Data de inscriere : 03/02/2010

http://neimportant.forumgratuit.ro

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  (Still a)Live la data de Sam Iul 09, 2011 11:37 am

delta a scris:
(Still a)Live a scris:Am zis să vin şi io cu un...număr. Mai mic: 5.
Fac pariu că nu poți da teste de 5 minute în fiecare oră. Very Happy
Ba poţi, da-nnebuneşti! Şi-atunci dai la anumite capitole, unde e groaznic dacă nu au băgat la cap cam toţi elevii ceea ce ai făcut "ieri". Gen tabla înmulţirii, să zicem. Ok, în principiu cam asta se urmăreşte-n general: să priceapă şi să reţină copiii. Cam ăsta ar fi rostul testului-fulger: dacă-s chestiuni pe care ştii că nu şi le mai poate însuşi mai încolo, pe parcurs, rămâi naibii pe loc şi exersezi cu ei, până pricep despre ce e vorba. Am făcut aşa cu cei mai recenţi elevi ai mei (cu o parte, de fapt), care nu vruseseră să priceapă cum e treaba cu numere foarte mari (care acum, de când cu "leul greu", se folosesc mai mult de-o grămadă, dar tot trebuie să le ştie). Am rămas pe loc vreo 4 ore. În acelaşi timp, cu 7 copii lucram chestiuni dificile şi deosebite, că n-avea rost să-i ţin şi pe ăia pe loc.
avatar
(Still a)Live
se gândește cât o fi costând timpul petrecut pe forumuri
se gândește cât o fi costând timpul petrecut pe forumuri

Mesaje : 3270
Data de inscriere : 29/10/2010
Varsta : 43
Localizare : SulfCity

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Dum Sept 18, 2011 8:39 pm

laugh
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Sam Feb 11, 2012 12:07 pm

[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  Dracu' gol la data de Dum Iun 03, 2012 2:34 am

[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
avatar
Dracu' gol
nu se mai dezlipeste de ecranul computerului
nu se mai dezlipeste de ecranul computerului

Mesaje : 5567
Data de inscriere : 03/02/2010
Localizare : Trollywood

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  baso la data de Dum Iun 03, 2012 8:46 am

He is a strigori ...because Dracula was reâncarnaţion in a voievod .


Exceptand bancurile si perlele din tezele elevilor, rar se pot citi constatari atat de pline de umor .
Yo i-as fi dat 5 lu' MILEA pt. ca m-a facut sa rad . laugh

baso
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 15311
Data de inscriere : 04/10/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  RocketQueen la data de Sam Dec 29, 2012 9:22 am

In caz ca va dadeau batai de cap... raset

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

laugh
avatar
RocketQueen
crede că are ceva de spus
crede că are ceva de spus

Mesaje : 1813
Data de inscriere : 21/06/2012
Localizare : Paradise City

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Lun Sept 09, 2013 10:27 pm

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Joi Mai 08, 2014 11:00 am

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  Dracu' gol la data de Joi Mai 08, 2014 10:10 pm

raset 

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
Dracu' gol
nu se mai dezlipeste de ecranul computerului
nu se mai dezlipeste de ecranul computerului

Mesaje : 5567
Data de inscriere : 03/02/2010
Localizare : Trollywood

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  baso la data de Sam Mai 10, 2014 7:00 am

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]  raset

baso
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 15311
Data de inscriere : 04/10/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Sam Mai 10, 2014 4:28 pm

Era si timpul pentru un astfel de parteneriat strategic, in urma caruia ori ne ia dracu' de tot, ori da faliment Google, ori - cel mai probabil - va rezulta un dezastru "amestecat, boabe si tocat", vorba lu' Mazare. laugh 

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  baso la data de Sam Mai 10, 2014 9:27 pm

Pt. ca fii-mea are pofta de supa ramen (o specializtate japoneza) m-am "pierdut" pe youtube... prin Asia  Laughing 
Dupa ce am invatat rapid cum sa fac faina de orez si hartia de orez mancabila(pt. pachetele de primavara)...

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

mi s-a pus pata pe papadi , jalebi si Dim Sun  pe care musai trebuie sa le incerc  Laughing 

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

baso
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 15311
Data de inscriere : 04/10/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  baso la data de Dum Mai 11, 2014 9:53 am

Ca tot e vorba, cica,  despre acumulare de experienta ...este a doua oara cand fac supa ramen . Habar n-aveam ce gust trebuie sa aiba la final , pt. ca nu am mancat niciodata  Laughing Am gasit ceva reteta in romaneste si am adaptat supa de pui la ce scria pe acolo(ghimbir in supa n-am pus niciodata  raset )
Fii-mea a fost incantata , spunand ca este mai gustoasa decat ceea ce a mancat la un restaurant japonez.  Laughing 
Evident ca maimutza din ea, [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link](link), a vrut sa guste supa preferata a lui Naruto  raset 
Na, de data asta improvizez ceva intre cele doua retete de mai jos  raset 

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Iar ca felul 2 prepar tempura(o alta specialitate japoneza)cu legume  si cateva fasii de somon afumat (ca n-am gasit creveti). "Secretul" aluatului este acela ca toate ingredientele (faina si apa) sa fie foarte reci, proaspat luate de la congelator iar faina  cu apa sa fie amestecate lejer, fara insistenta (ca la clatite), pt. a obtine o crusta corcanta si noduroasa la prajirea in uleiul fierbinte . Nu se pune sare in aluat si nici pe legume. Un sos asortat, preparat pe baza de sos de soia si alte ingrediente, asigura partea sarata de care e nevoie . Very Happy 

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

baso
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 15311
Data de inscriere : 04/10/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  baso la data de Dum Mai 11, 2014 10:21 am

Asta este fachir  raset Yo n-as incerca sa-mi bag si dejtele in uleiul fierbinte chiar daca aluatul de tempura este f. rece   raset 

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

baso
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 15311
Data de inscriere : 04/10/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  baso la data de Dum Mai 11, 2014 2:51 pm

Chiar daca pare ca ma laud, haleala de azi a iesit GENIALA  bine Am primit 10 + cu felicitari  desi am improvizat putin:lol: 

La supa ramen am preparat o supa baza obisnuita insa nesarata(tacamuri de pui+ morcov, patrunjel, telina,  ceapa  doar spalata si bagata asa, cu coaja cu tot-pt. culoare  Laughing ) pe care am lasat-o sa fiarba cateva ore.Separat, am calit in tigaie cateva felii de bacon crud si afumat, taiat bucatele, in cateva picaturi de ulei. Apoi am scurs grasimea , am adaugat radacina de ghimbir razuita (aprox 2 cm) + 3 catei de usturoi pisati, o lingura de  tahini facut in casa pt. ca n-am avut ulei de susan, sos de soia, doua polnice de supa de pui,cam vreo 2 maine de varza taiata si 2 oua fierte tari,taiate in doua,amestecatura pe care am lasat-o sa fiarba aprox 5 min  . Am fiert separat niste taitei cuiburi (din aia, ghem). La final, intr-o oala medie am amestecat compozitia din tigaie cu taiteii si cu inca vreo cateva polnice de supa.
Pt.tempura am taiat felii juma de vanata, juma de dovlecel , juma de ardei rosu, juma de praz (rondele) + 8-10 buc. de sparanghel fiert in otet din borcan( am gasit asa ceva la Lidl) + somon afumat(vidat, la tavita) taiat fasii ,nu mai late de 2 degete. Aluatul este genial, cu conditia a se pune cuburi de gheata in el pana se termina gatitul tuturor ingredientelor. Sosul sarat l-am preparat ochiometric si dupa gust, din aprox 50 ml vodca lasta sa fiarba ca sa se evapore alcoolul, sos de soia, sos de peste si ceva Japanese curry (ultimele 2 , marca Blue Dragon, cumparate de la Billa) + zeama de la 1/2 lamaie. Atat. A iesit o nebunie  Laughing Problema e ca supa ramen este foarte satzioasa, fiind suficienta la o masa. Abia  mai avut loc si de tempura , combinatia de legume cu somon si sos fiind bestiala ... bine Nu se compara cu haleala europeana ...

baso
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 15311
Data de inscriere : 04/10/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Mar Apr 07, 2015 6:26 pm

Inca de prin 2005-2006 pledam pentru un sistem asemanator, pe "forumul" Jurnalului National, sub rahaturile scrise zilnic de Ardei Umplut, alegand io acel loc pentru ca idiotul facea audienta si trafic, deci sansele ca vreun cetatean interesat sa citeasca si sa intre intr-o discutie erau mari. Insa inca de pe atunci existau cete de maimute onaniste care perturbau discutiile intre oameni cat de cat normali, in cautare de dialog, schimb de informatii si impresii.

Finlanda renunţă la predarea materiilor in şcoli

“Avem nevoie de un cu totul alt fel de educaţie, pentru a-i pregăti pe oameni pentru viaţa în câmpul muncii. Tinerii de azi folosesc computere extrem de avansate. În trecut, băncile aveau, de exemplu, angajaţi care făceau calcule complexe, dar acum lucrurile s-au schimbat. Aşadar, trebuie să schimbăm educaţia, în raport cu necesităţile industriei şi societăţii moderne,” arată Pasi Silander, manager pentru dezvoltarea oraşului Helsinki.
Una dintre aceste schimbări înseamnă renunţarea la predarea materiilor, aşa cum le cunoaştem în sistemul de educaţie standard. Materiile vor face loc aşa-numitei predări a “fenomenelor” sau a “temelor”. De exemplu, dacă un elev vrea să devină ospătar, atunci va lua lecţii care cuprind elemente de matematică, limbi străine, scriere şi abilităţi de comunicare. Elevii care vor opta pentru studii mai teoretice, vor învăţa, printre altele, la ore, despre Uniunea Europeană, un cumul de informaţii de economie, istorie, limbi străine şi geografie.
Schimbările mai vizează şi alte elemente considerate aporoape echivalente cu prezenţa într-o sală de clasă: elevii nu vor mai sta pasivi aşezaţi pe rânduri în faţa profesorului şi nici nu-şi vor aştepta rândul minute în şir, pentru a adresa întrebări. În schimb, elevii vor fi organizaţi în grupuri mai mici, în care vor trebui să rezolve anumite probleme colaborativ şi să-şi folosească abilităţile de comunicare.
“Există numeroase şcoli unde se predă în stilul vechi, care a fost de bun augur pentru începutul anilor 1900 — acum însă, nevoile nu mai sunt aceleaşi şi trebuie să ne adaptăm secolului 21,” e de părere Marjo Kylloen, director de programe educaţionale la Helsinki.
Reforma nu a fost întâmpinată însă cu entuziasm uniform de către toţi profesorii, mulţi dintre ei fiind obişnuiţi, după o lungă carieră, să predea materii specializate. În acest moment, 70% din profesorii finlandezi au participat sau participă la cursuri de formare, care să servească noilor abordări. Totodată, s-a înaintat propunerea de a folosi co-predarea, ceea ce implică profesori cu specializări diferite, care să predea pe marginea unui subiect comun.
Pentru început, şcolile finlandeze sunt obligate să introducă acest sistem pe o perioadă determinată, de minim câteva săptămâni. Potrivit calendarului, reforma va fi implementată definitiv în toate şcolile finlandeze până în 2020.

În acelaşi timp, şi grădiniţele au parte de un program de reformă: proiectul Centrului de Învăţare prin Joc presupune introducerea unei abordări de predare prin intermediul jocurilor. Momentan, există discuţii între reprezentanţii industriei de jocuri video şi responsabilii de politici educaţionale, pentru a găsi soluţii cât mai variate şi relevante pentru nevoile copiilor.

Sursa: [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Mier Iun 17, 2015 3:48 pm

De sezon. Laughing

[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  Dracu' gol la data de Sam Mai 21, 2016 12:05 am

Comisia parlamentară specializată în problemele de legislație a muncii a avizat în fine un proiect de lege conform căruia angajatorii, fie ei statul sau patronii, vor fi obligați să prevadă in buget, pentru fiecare angajat, 6 vouchere turistice în valoare de câte 1000 de lei.
Am citit ştirea pisicii şi până şi ea a izbucnit în râs. Să fi avut un şoarece in bot, precis se îneca.
Aştept ca şi celelalte comisii ale parlamentului să îşi facă datoria şi să aprobe proiectele legislative prea mult amânate de odioasele guvernări din trecut, de la cel privind obligativitatea primăriilor de a atârna produse de simigerie de coada comunitarilor, cel care să reglementeze parametrii între care are dreptul să oscileze turbulența laptelui şi a mierii prin conductele către cetățean sau aşteptatul proiect privind mărirea obligatorie cu 25% a peturilor cu bere şi a pungilor cu semințe de bostan.
De-abia dupa rezolvarea acestor priorirăți legislative si numai dacă nu obosesc cât să-i doară căpşorul parlamentarii români vor putea trece la amendarea unor legi organice, cum ar fi cea a gravitației şi, poate, la rescrierea constituției cu garantarea dreptului fiecăruia la orgasm.
Presupun că in anticiparea punerii in practică a legii concediului patronii vor epuiza stocurile de "Monopoly" de pe piață, necesare acordării acestor vouchere direct in valută.
Promit că ziua in care voi primi vreun voucher de la vreun angajator pentru concediu o să mă autopedepsesc pentru prezentul scepticism şi o să defilez in pula goală prin curtea spitalului ca sa mă invăț minte să ma mai îndoiesc de politicul românesc.

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
Dracu' gol
nu se mai dezlipeste de ecranul computerului
nu se mai dezlipeste de ecranul computerului

Mesaje : 5567
Data de inscriere : 03/02/2010
Localizare : Trollywood

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Joi Sept 15, 2016 6:46 pm

Nimeni nu s-a născut adult. Despre invatamantul obligatoriu

Deasupra patului meu de copil trona, pe peretele casei părinteşti, un tablou mare reprezentând un cerb cu privirea semeaţă îndreptată spre vârful unor munţi înzăpeziţi. Sub cerb, pe o panglică îngălbenită de vremuri scria cu majuscule: „REGELE PĂDURILOR”. Așa am luat eu act despre noțiune de rege. Despre împărați auzisem din povești.

Era o copie după un alt tablou de demult din casa bunicilor dinspre mama. Îl pictase un văr de-al meu mai mare cu vreo zece ani. Copil fiind, cred că eram prin clasa a II-a, îl urmăream pe vărul meu cum realiza copia. Împărţise coala de hârtie în careuri şi picta pe bucăţi. Întâi completa un careu, apoi altul şi aşa mai departe până când tabloul a fost gata. Cutia de acuarele, pe care i-o cumpărase tata, a rămas la noi. Imediat ce a plecat văru-meu, am scos o coală de la mijlocul maculatorului, am îmărţit-o în careuri cu rigla din penarul meu de şcolar sârguincios şi m-am apucat să pictez cerbul. A doua zi tabloul era gata. Doar că, cerbul meu avea o privire blândă şi tâmpă de bou. De atunci n-am mai pictat niciodată. Au trecut anii, am făcut liceul, apoi facultatea, doctoratul şi am devenit specialist în Ştiinţele educaţiei.

Mi-am amintit această întâmplare acum vreo câțiva ani într-un compartiment de tren, când, un individ la vreo cincizeci de ani, fost maistru la Electoputere, disponibilizat ca mulţi alţii din România cu o sumă frumuşică de bani, îşi plângea soarta. Avea, spunea el, pământ mult în zona Balş, dar nu-l mai angaja nimeni. Încet-încet, cei din copartiment începeau să-i dea dreptate: era mai bine pe vremea comunismului, nu aveai ce cumpăra dar aveai serviciu. Revoluţia asta numai necazuri ne-a adus. Ce să faci cu libertatea?

Atunci am intervenit în discuţie amintindu-mi povestea tabloului şi făcând o comparaţie între bou şi cerb. Boul e un animal cu stăpân. Are adăpost, are hrana asigurată, în fiecare dimineaţă e înjugat la car sau la plug şi munceşte. Cu cât îşi face datoria mai bine cu atât primeşte o raţie de fân sau de coceni mai mare. Cu cât e mai ascutător şi se opinteşte mai tare cu atât e mai bine îngrijit. Dacă leneveşte are parte de bici. Nu are grija zilei de mâine. Mâine e la fel ca astăzi, la fel ca ieri şi ca în toate zilele. Doarme liniştit, pe coadă. Spre deosebire de bou, cerbul nu are un adăpost. Hrana şi-o procură singur. Nu e sigur că o poate găsi şi mâine. Nu e ferit de pericole, trebuie să fie mereu în alertă, treaz, să decidă singur. Şi, mai e o deosebire: cerbul e liber, totul depinde de el, boul are stăpân, e dependent, e sclav. Când nu mai poate munci sau când stăpânul nu mai are nevoie de el, soarta lui e la mila stăpânului. Scopul boului nu e să-și găsească hrana, e să-și caute stăpân care să-l hrănească.

L-am întrebat pe individ după ce i-am expus această metaforă: Între o viaţă de bou şi una de cerb, pe care o alegi? De fapt, întrebarea era adresată tututror. Încet-încet, după o perioadă de tăcere, au reînceput discuțiile. Și, spre uimirea mea, deși se vedea în glasul celor din compartiment o undă de regret, concluzia cvasi-generală a fost că viața de bou e preferabilă celei de cerb. Cum s-a ajuns aici?

Din cei șaizeci de ani pe care i-am împlinit de curând, cincizeci și patru mi i-am petrecut în școală. Învățătoarea mea avea vreo șaptezeci de ani (pe atunci nu se ieșea la pensie obligatoriu) și își începuse cariera la douăzeci, pe la 1910, fusese și învățătoarea tatălui meu, era o istorie vie a învățământului românesc. Cu alte cuvinte, din cei 148 de ani de învățământ obligatoriu în România, cu peste 120 am avut, într-un fel sau altul, un contact direct. Am fost, pe rând, elev, student, profesor, director de școală, inspector școlar, director de CCD, acum sunt profesor de profesori, și cred că această experiență îmi permite să afirm că preferința față de viața de bou a colegilor mei de compartiment e, în principal, rezultatul școlii. (Atenție, folosesc termenul “bou” nu în sens jignitor la adresa cuiva, ci ca expresie a servituții și a stării și nevoii psihologice de dependență și obediență).

Învățământul obligatoriu, sub forma în care îl cunoaștem azi, a apărut într-un stat totalitar, Prusia, în urma unei bătălii, cea de Jena din 1806 dintre armata de amatori a lui Napoleon și armata instruită prusacă, în care francezii au învins. Când industria ta principală e să produci și să exporți mercenari pentru cei ce cucereau colonii peste mări și țări, a fi înfrânt de niște țărănoi, ridică o mare problemă, una națională. Așa a gândit și Johann Gottlieb Fichte, filosoful de serviciu al lui Friedrich cel Mare, în cele 14 Scrisori către națiune publicate între 1808 și 1814: Am fost înfrânți pentru că soldații noștri n-au respectat ordinele, trebuie să facem o Germanie Mare, să unificăm limba germană și toți germanii să gândească la fel și să respecte ordinele, cel puțin în problemele mari. Iar statul prusac a început o treabă așezată, nemțească, detaliată, pentru a pune în practică aceste idei. Astfel s-a instituit primul sistem de învățământ obligatoriu din lume în Prusia, în 1819.

Ideea învățământului obligatoriu, de masă, nu era nouă. Ea apare în scrierile lui Platon, pe la 1635 s-a încercat în Scoția, iar la Revoluția franceză, revoluție făcută de adulți, s-a cerut pentru prima dată dreptul la educație universală. Oamenii constataseră că cei care aveau carte aveau parte de anumite privilegii, erau funcționari ai statului, conduceau, la diverse nivele, grupuri de indivizi, ceea ce le crea un statut invidiat. Te-ai fi așteptat ca, odată câștigat acest drept, cohorte de adulți să pună burta pe carte, dar, vai, ceea ce era un drept câștigat pentru adulți, a devenit, curând, o obligație pentru copii. Napoleon însuși, după ce a organizat învățământul superior pe principii și reguli militare, a încercat un învățământ obligatoriu pentru copii, dar marea masă a părinților a refuzat să-și dea copiii pe mâinile altora.

Prusacii au reușit. Prusia era un stat totalitar. Noi ne referim la legea interzicerii avorturilor a lui Ceaușescu ca expresie a totalitarismului comunist. Ei, bine, în Prusia exista încă din 1735 o lege de control al nașterilor, orice femeie trebuia să raporteze la poliție când a ajuns la menopauză!

Într-un cadru mai amplu, secolele al XVIII-lea și al XIX-lea coincid cu perioada luptelor, răscoalelor, revoluțiilor și teoriilor de eliberare a scalvilor, de exprimare a demnității și libertății umane. În același timp se dezvolta industria, în principal cea extractivă și prelucrătoare, statele se modernizau și se complicau în funcționare și birocrație. Sclavii, care, sub diverse denumiri și statute (iobagi, șerbi, robi, proscriși, etc.) care constituseră de secole și milenii forța de muncă, nu mai puteau asigura progresul omenirii. Era nevoie de un alt tip de forță de muncă, instruită care să mânuiască mașinile, să asigure funcționarea statelor, să asculte și să execute ordinele.

Problema au rezolvat-o, așa cum am spus, prusacii, obligând copiii să meargă la școală. Între timp, dintre toate instituțiile obligatorii, au mai rămas doar două: pușcăria pentru adulți și școala pentru copii. Vedem, chiar în aceste zile, cu câtă dificultate ajung infractorii la pușcărie: procese îndelungate, procurori, avocați, tribunale peste tribunale, judecători, drepturi ale omului… Pentru copii, e de ajuns faptul că s-au născut și au ajuns la o anumită vîrstă, din ce în ce mai fragedă, la șapte, șase, cinci și, odată cu grădinița, la trei ani, și din ce în ce, pe o perioadă de obligativitate mai lungă, patru, șapte, zece, douăsprezece clase obligatorii.

Prin această obligativitate statele au preluat, într-un fel, dreptul părinților asupra copiilor. La început cu forța, apoi, pe măsură ce părinții înșiși au fost educați prin școală, cu bunăvoia acestora. ( Las, pentru moment, discuția asupra dreptului părinților asupra copiilor, înscris încă în codul lui Hamurabi, pentru că și aici e o problemă universală). Ideea este că, prin această obligativitate, copilul nu e considerat o ființă umană, nu are dreptul la libertate. E un paradox să ai dreptul la educație obligatorie! În prezent, s-a ajuns în situația în care părinții își vând copiii statului încă dinainte de naștere: concediile de maternitate plătite, concediile de creștere a copiilor plătite, alocațiile pentru copii, sunt forme de vânzare a copiilor către stat. Când mamele fac demonstrații fluturând pamperșii în fața guvernului, ele, de fapt, negociază un preț, iar statul le plătește ca angajate pentru îngrijirea copiilor până când îi ia la școală ( era să zic la oaste).

Desigur, o țară cu oameni instruiți și obedienți e superioară altora, are un ritm de dezvoltare mult mai alert, realizează un boom economic, ceea ce s-a întâmplat și cu Prusia, mai târziu Germania Mare. Și, pentru că majoritatea savanților lumii din prima jumătate a secolului al XIX-lea își dădeau doctoratele în universități germane, au importat sistemul și l-au transferat în țările lor, America la 1852, Principatele române la 1864, Italia de-abia la 1888.

Cum au reușit nemții să creeze un sistem prin care să producă forță de muncă instruită, dar, în același timp, dependentă și obedientă? Oameni dependenți, dar care au sentimentul că sunt liberi, cu alte cuvinte, tipul de bou inteligent, idealul educațional al oricărui sistem statal de învățământ, fie că vorbim de state democratice sau totalitare, de republici sau monarhii?

În primul rând, prin gruparea copiilor pe clase pe criteriul vârstei. Niciun alt grup uman nu se organizează pe vârste ( era armata obligatorie, care, între timp, s-a desființat). Ce-ați zice dacă s-ar da un ordin ca la Ministrul Educației toți angajații să aibă 30 de ani, cei de la Ministerul Economiei să aibă 31, cei de la Interne, 32 de ani, ș.a.m.d.? Sau la o televiziune, cei care lucrează la Știri să fie de 35 de ani, apoi jurnaliștii fiecărei emisiuni să fie aleși pe criteriul vârstei, la emisiunea A de 36, la B de 37, etc. ? Ar fi absurd, nu-i așa? și ați ieși în stradă să protestați împotriva unui asemenea ordin. Ei, bine, copiii nu au dreptul să aleagă și nici să protesteze, iar adulților li se pare normal, nu absurd. Această grupare pe criteriul vârstei produce mai multe efecte antisociale: organizarea este impusă din afară, coeziunea socială e imposibilă ( ca în cazurile de mai sus, cu ministerele…), copiii nu pot învăța unii de la alții, liderii sunt impuși de adulți, nu apar în mod natural, toți sunt ținuți în același ritm dictat de medie, etc. În acest fel n-ai decât să te supui mediei, cuvânt care are aceeași rădăcină cu mediocritate.

În al doilea rând, prin împărțirea activității școlare pe lecții de câte cincizeci de minute cu recreații de câte zece minute între lecții. În acest fel copiii învață ora asta ceva, ora a doua altceva, ora a treia trec la altceva, fără să aibă vreodată imaginea întregului sau de ce învață și asta și celalaltă. Ei învață pentru că așa ne-a spus “Domnul” sau “Doamna”, “Tovarășul” sau “Tovarășa”, adică sunt alții mai mari care știu, noi trebuie să-i ascultăm, să ne supunem voinței lor. Și astfel, învață din experiență, lecție de lecție, zi de zi, an de an, că depind de altcineva. De altfel, majoritatea celor mai buni elevi, după ce termină școala și facultatea, nu știu ce să facă cu viața lor, sunt angajați de alții, de tip Donald Trump sau Gigi Becali, care le spun ce să facă și ei fac foarte bine ceea ce li se cere. Tot din experiența lecțiilor, copiii învață că “nimic în viață nu e atât de important încât să merite să fie dus la bun sfârșit”. Dacă, prin absurd, un elev e “prins” în timpul unei lecții de farmecul unei poezii, sau se concentrează pe o problemă, sună clopoțelul sau soneria ( la începuturile școlii obligatorii pauzele se anunțau printr-un sunet de corn) orice farmec sau concentrare trebuie să înceteze și se trece la altceva. Nu trebuie să faci ce-ți place, ci ce îți ordonă altcineva, indirect, prin clopoțel, nenea Ministru, nenea Satu, nenea Sistemu.

În al treilea rând, dependența și obediența sunt induse prin ceea ce numim astăzi curriculum, sau programă școlară, sau syllabus. În definitiv, nici “Domnul” sau “Doamna” nu fac ce vor, ci ceea ce li se cere prin programă. Domnul sau Doamna, lucrând cu mintea și sufletul copiilor, trebuie să introducă aceste atribute constituente ale ființei umane într-un program, să le “programeze” copiilor modul cum gândesc, precum și conținutul gândirii, care e dat în curriculum. Desigur, există mai mulți Domni sau Doamne, fiecare stăpân, mai mult sau mai puțin, pe părticica lui de curriculum, pe disciplina lui, dar niciunul/niciuna nu are imaginea întregului, sunt doar angajați într-un sistem construit de alții pe principiul unei uzine, fiecare executând operațiile tehnologice care i se cer. Domnii și Doamnele sunt ei/ele înșiși/însele dependenți/dependente de sistem, sistem care, în ultimă instanță, poate fi definit ca suma locurilor de muncă ale cadrelor didactice. ( Să nu fiu greșit înțeles: există foarte multe cadre didactice bine pregătite în disciplinele lor și, cred că fiecare are cele mai bune intenții privind educarea copiilor, dar intențiile bune, construite prin autosugestie, nu ajută la nimic dacă ești specialist în instrumentele cu care operezi (conținutul disciplinei tale) și nu cunoști corpul pe care operezi ( mintea și sufletul copilului)).

De altfel, există opinia generală că, prin sistemul de învățământ, copiii sunt dați pe mâna unor specialiști în educație, care, pe lângă specialitatea lor, au studiat pedagogia, psihologia și metodicile predării. Ca unul care, zeci de ani am studiat și predat aceste discipline, pot să afirm că nu sunt științifice. Așa cum o bună perioadă, în țara noastră și în multe alte țări s-a predat disciplina numită ”Socialism Științific” (mulți universitari și lectori în universitățile populare și-au construit o carieră în jurul acestei discipline) și s-a dovedit în realitate că așa ceva nu există, tot astfel Științele educației sunt articulații logice, uneori bine închegate, dar construite pe postulate false. Metodicile, de exemplu, sunt un fel de rețetar cu principii, norme, metode, strategii și tehnici, dar, ca orice rețetă se adresează omenilor bolnavi, nu spiritelor vii. Cercetările psihologice asupra învățării, de la Thorndike, Skinner, Kohlberg sau Pavlov s-au făcut pe animale, șoareci, câini, pisici, porumbei, maimuțe, etc. și au fost transferate la modul cum învață copiii, iar cele pedagogice sunt caduce, pentru că, odată introduși copiii într-un mediu artificial-școala- separat atât de societate cât și de natură, nu poți obține, prin observare sau experimen,t nimic valabil. E ca și cum ai așeza un fluture sub un clopot de sticlă, i-ai observa mișcările și zbaterea și ai crede că știi totul despre fluturi!

La fel face și Mărioara, vecina de la parter, care își plimbă câinele, pe Axi, prin parcarea blocului, și-i strigă: Fii cuminte Axi!, Vino la mama, Axi, Hai să-ți dea mama, Pedigree, să te spele mama pe lăbuțe! Pentru ea Axi e un copil drăgălaș și răsfățat. Tot mai multă lume are animale de casă, de la câini, pisici și canari, până la șerpi și cămile. Toți le îngrijesc ca pe niște copii. Există o întreagă industrie pentru hrana și îngrijirea acestor animale. Recent a apărut primul post de televiziune dedicat direct animalelor de casă, Dog TV, să nu se plictisească. Nu știu dacă e normal sau nu. E treaba Mărioarei, Axi răspunde nevoii ei de afecțiune. Dar dacă oamenii îngrijesc și cresc aceste animale ca pe niște copii, pe cale de inferență logică e adevărat și corolarul: copiii sunt îngrijiți și crescuți ca niște animale drăgălașe care răspund nevoii de afecțiune a adulților! Dar, dacă pe Mărioara doar o salut și o las cu credința ei, de la unii ca Skinner, Brunner sau Pavlov, am pretenții să nu influențeze educația copiilor. Toate se trag, pesemne, de la Darwin, care ne-a făcut animale, superioare, ce-i drept, și toată lumea l-a crezut.

Să fiu corect, alte cercetări psihologice care au influențat instruirea școlară s-au făcut pe copii, de ex., cele ale lui Piaget sau Vâgoțky, greșeala lor fiind că s-au adresat numai intelectului sau numai interacțiunilor sociale ale copiilor, ca și cum, dacă ai studia mâna sau piciorul, poți concluziona asupra organismului ca întreg!

Copiii, însă, au legile lor de dezvoltare, naturale sau divine pe care le urmează neîncetat și, cu toată, cu toate încercările școlii obligatorii, în ciuda tuturor teoriilor și metodelor, s-a constatat că reacționează și nu se supun regulilor și regulamentelor din ce în ce mai restrictive. Atunci s-a inventat o altă treabă la fel de nemțească: sistemul de recompense și pedepse, între care, la loc de cinste tronează nota. După caz, nota e zăhărelul sau biciul din experimentele de psihologie a învățării, denumite, “științific”, elemente de întărire și reîntărire. Tot după caz, nota instaurează competiția stimulată de profesori și părinți și clasificarea neoficială, desigur, în deștepți și proști. Dacă pentru profesori acest lucru e de înțeles, nota fiind instrumentul de bază cu care mențin disciplina și, speră ei, motivația, pentru părinți lucrurile se complică, deoarece, se presupune că aceștia își iubesc cu adevărat copiii. Și, cel puțin eu, n-am văzut sau am auzit de vreun bărbat care își iubește soția întrebându-l pe preot sau pe primar: ce notă-i dai soției mele? sau de vreo soție iubitoare chestionându-și vecina: ce părere ai, dragă, de bărbatul meu? E bun sau nu, îi dai notă de trecere? Păi, dacă îți iubești copilul, te duci la un străin să ți-l evalueze? E adevărat, există numeroase concursuri cu note și premii pentru câini și pisici care gâdilă orgoliul stăpânilor. S-au înmulțit cazurile de sinucideri în rândul copiilor din cauza vreunei note sau corigențe și nimeni nu găsește nicio vină sau explicație. De ce, că era un elev bun? Nu ne-am așteptat la asta! Dar la ce să te aștepți, când copilul este împins într-un conflict existențial colosal pentru că își iubește familia, își iubește profesorii, colegii, semenii și dintr-o dată se prăbușește nemaiputând suporta ideea că i-a dezamăgit groaznic pe cei pe care i-a iubit atât! În loc să oprim moara și să ne întrebăm, ce măcinăm noi aici? trecem totul la fapt divers într-un articol de ziar sau o emisiune TV.

Priviți examenul de capacitate de anul acesta sau cel de bacalaureat de anul trecut. Ce importanță are dacă un elev a bifat subiectivă și altul predicativă iar cel de-al treilea atributivă? Câți dintre adulți știu asta? De ce soarta unui copil să depindă de ceea ce nici specialiștii cu studii și doctorate nu știu bine? Sau de ce cheltuim milioane de lei cu camere video de supraveghere – Big Brother – când copiii sunt împinși într-o competiție nenaturală, neomenească? Dacă scopul vieții este fericirea, de ce tot acest stress artificial provocat, în care anual sunt împinși sute de mii de elevi, familii și profesori care încearcă, lăsând la o parte orice urmă de moralitate (dacă le-a mai rămas), să se lupte între ei, pentru, de fapt, o nefericire? Răspunsul e simplu: pentru că, aruncându-i unii împotriva celorlalți, pot fi stăpâniți, mânuiți, manipulați. Asta e sarcina sistemului de educație imaginat și creat de slujbașii lui Friedrich cel Mare acum 200 de ani.

Dar cea mai mare invenție a școlii tradiționale a fost banca de școală. Oricâte opresiuni ar fi imaginat adulții împotriva spiritului viu al copiilor, cu oricâte pedepse, nu puteau opri copiii să se miște. Mișcarea este forma primordială și fundamentală de expresie a vieții și a independenței individului. Trebuia găsită o soluție de încătușare a spiritului, iar aceasta a fost banca. La început erau bănci lungi ca cele de la căminele culturale sau ca la nunțile de la cort, dar copiii lunecau pe sub ele. Apoi s-au inventat cele cu scaunul legat de bancă, mai întâi pentru șase elevi, să nu poată ieși din ea, apoi, pentru patru sau doi, în sfârșit, pentru unul, pe măsură ce se vorbea de drepturile copilului. Au fost implicați cercetători care au studiat poziția, forma și anatomia copilului, proiectând bănci din ce în ce mai ergonomice, cu scaune rabatabile, etc. S-a observat, totuși, că e nevoie și de mișcare și au fost create pauzele și introduse orele de educație fizică pentru a evita deformarea coloanei vertebrale. E ca și când ai cere unei persoane să meargă într-un picior și, când obosește, să schimbe pe celălalt, uitând că un mers normal, cu ambele picioare și în ritm propriu nu duce la oboseală. Prin bancă, disciplina a fost luată sub control de către autorități, astfel încât primul lucru pe care îl învață orice copil care merge la școală este să stea în banca lui, să facă ce i se spune și să răspundă când e întrebat.

Toată această uriașă industrie care nu dă faliment deoarece are clientela asigurată obligatoriu, care merge din ce în ce mai prost, pentru că numai dacă merge prost poate cere bani mai mulți, dacă ar merge bine n-ar mai fi nevoie de bani mai mulți, este susținută de teorii pedagogice din ce în ce mai sofisticate. De la Taxonomia obiectivelor educaționale a lui Bloom (1956), care funcționează încă în practica școlii românești și despre care Bloom însuși spunea prin 1990, că, pe baza ei poți crește pui în incubator, nu spirite umane (întrebați-l pe profesorul Nicolae Sacaliș, a vorbit cu Bloom, văd că a lansat recent o carte) la elaborarea standardelor educaționale în America, prin anii ’80, pe care ne străduim, cu sârg, să le introducem și la noi, și până la învățământul bazat pe competențe pentru crearea societății bazate pe cunoaștere – knowledge-based society- clamat de documentele UE ( noi am construit, într-o vreme, societatea socialistă multilateral dezvoltată, cu mult înaintea UE!), toate aceste teorii merg pe linia inaugurată de prusaci în urmă cu 200 de ani. Copilul, dibuit, ici-colo, de unele mari spirite ca Ellen Key, Maria Montessori sau Celestin Freinet, a fost îngropat sub imense mormane de legi și regulamente în care, pentru state, e doar o resursă umană ( Vezi Legea Educației nr. 1/2011, art. 2(2) și sutele de regulamente și metodologii pe site-ul MECTS, pe care nici juriștii nu le pot descâlci!). Și, ca orice resursă, trebuie folosită de cineva, așa cum și boul e o resursă pentru cel care nu are tractor.

Întreaga educație se bazează pe o prejudecată, o premisă falsă: aceea că adulții fac copii și că ei îi formează și îi modelează după proiecte naționale și internaționale. Noi, românii, dintr-o țară de informatori, ne-am transformat într-una de formatori. E la modă.

Mii de ani oamenii au fost convinși că soarele se învârtește în jurul pământului. Când, în sfârșit, a venit unul care să le spună că e invers, l-au ars pe rug. Au mai trecut câteva sute de ani pentru a accepta cu toții acest nou fapt. La fel e și cu această prejudecată. În urmă cu peste 100 de ani ( 1907, cînd la noi pornea răscoala de la Flămânzi) o femeie, prima femeie medic din Italia, Maria Montessori, a spus lumii: COPILUL ESTE CREATORUL ADULTULUI. CARACTERUL ȘI PERSONALITATEA SUNT PROPRIA CREAȚIE A COPILULUI. A fost exilată din Italia, a fost urmărită de fasciștii lui Mussolini pentru a fi ucisă, a fost complet ștearsă de comuniști din istoria educației și pedagogiei, a fost dată uitării de pedagogiile și universitățile din statele așa-zis democratice, deși cercetările recente din neuroștiințe îi validează spusele.

În această epocă a libertății, a comunicării globale, copiii răspund oprimării și controlului total, ignorării legilor naturale ale dezvoltării lor, în mod neconștientizat, în școlile publice de pe toate meridianele prin creșterea gradului de violență. Statele cheltuiesc milioane de dolari și de euro pe proiecte de prevenire și reducere a violenței școlare. Școlile seamănă, din ce în ce mai mult, cu pușcăria. Jandarmii și polițiștii păzesc la porțile școlii. Recent, un ministru al educației a propus introducerea cazierului școlar. Inutil. Sclavii s-au eliberat prin răscoale, proletarii prin revoluții, de vreo sută de ani asistăm la mișcări pentru eliberarea femeii (de sub prejudecăți, desigur, altfel e liberă!). E nevoie de o nouă revoluție: cea a eliberării copiilor de sub prejudecățile adulților. Ultima. Non-violentă. Pentru că adulții nu fac copii. Ei fac sex.

În încheiere, un citat:

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Education should aim at destroying free will so that after pupils are thus schooled they will be incapable throughout the rest of their lives of thinking or acting otherwise than as their school masters would have wished … The social psychologist of the future will have a number of classes of school children on whom they will try different methods of producing an unshakable conviction that snow is black. When the technique has been perfected, every government that has been in charge of education for more than one generation will be able to control its subjects securely without the need of armies or policemen.” —–Bertrand Russell quoting Johann Gottlieb Fichte, the head of philosophy & psychology who influenced Hegel and others – Prussian University in Berlin, 1810



[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Mar Mar 21, 2017 7:47 am

avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  baso la data de Mar Mar 21, 2017 3:30 pm

ENKI a scris:

laugh Chiar nu cred ca trebuie sa fim socati de efectele tehnologiei asupra dobitocilor deloc interesati sa cotrobaie dupa informatii suplimentare , accesibile pe un internet necenzurat... inca raset

baso
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 15311
Data de inscriere : 04/10/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  ENKI la data de Mar Mar 21, 2017 5:12 pm

baso a scris:laugh Chiar nu cred ca trebuie sa fim socati de efectele tehnologiei asupra dobitocilor deloc interesati sa cotrobaie dupa informatii suplimentare , accesibile pe un  internet necenzurat... inca raset
Nu stiu cum e prin USA, dar la noi tinerii sunt imbiati sa devina dobitoci scrijelitori pe zidurile de feisbuc, intrucat le este interzis accesul la informatia internetului in timpul orelor, in mod constructiv. Asa ca, dupa ce stau 6-7-8 ore in banci, fortati sa asculte platitudini aflate la o aruncatura de click pe goagal, tinerii viitori dobitoci abia asteapta sa "savureze" portii supradimensionate de dopamina, serotonina si adrenalina, oferite generos de virtual. Laughing
avatar
ENKI
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual
supraviețuiește în orice condiții și în spațiul virtual

Mesaje : 12406
Data de inscriere : 07/02/2010

Sus In jos

Re: cică acumulare de experienţă...

Mesaj  Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum